Blog / Minder beeldschermtijd en meer naar buiten!

Minder beeldschermtijd en meer naar buiten!

Het is een hot topic in ‘ogenland’… Bijziendheid of Myopie. En dan met name omdat dit steeds jonger begint. Onlangs stond er een uitgebreid artikel in NRC waarin een hoogleraar oogheelkunde al aan de bel trok. Met name de snelle sterkte-ontwikkeling die je tegenwoordig vaak op jonge leeftijd ziet is gevaarlijk. Toch zijn er manieren om bijziendheid (myopie) en andere oogklachten bij kinderen (en jezelf) te voorkomen. In dit blog geven we vier belangrijke tips. 

Tip 1: minder beeldschermtijd

Wellicht herken je jezelf erin: voor het slapen gaan nog een serie kijken op een tablet. Of even de laatste foto’s van Loonen Brillenmakers liken op Instagram via je smartphone. Dat is niet meteen een ramp, maar feit is wel dat veel op beeldschermen kijken bijziendheid kan veroorzaken. Net als heel veel lezen trouwens, zeker wanneer je dit bij te weinig verlichting doet. Bijziendheid (myopie) ontstaat namelijk doordat je heel lang veel dichtbij kijkt en weinig veraf. De oogspieren moeten zich flink inspannen om langdurig dichtbij te kijken. Dat heet accommoderen. Als dit te vaak gebeurt, past het oog zich hierop aan en groeit de oogbal langer. Zo hoeft het minder te accommoderen. 

Het nadeel is dat beelden in de verte dan juist onscherp worden: je wordt bijziend. Hoge myopie (sterke bijziendheid, minimaal -6) verhoogt de kans op een oogziekte op latere leeftijd. Eén op de drie kinderen met een sterke minbril wordt later ernstig slechtziend door een oogziekte. Voor kinderen en jongeren tot 20 jaar wordt aangeraden dat ze zo veel mogelijk afstand houden van beeldschermen en dat de ogen zo veel mogelijk bewegen.

Tip 2: lekker veel naar buiten

Een van de redenen dat veel buitenspelen bijziendheid kan tegengaan, is dat het kind afwisselend ver weg en dichtbij kijkt. Hierdoor blijft het oog accommoderen. Er wordt geadviseerd om kinderen minstens 2 uur per dag buiten te laten spelen. Het Oogfonds geeft daar zelfs een lijst met buitenspeeltips voor. 

Een andere reden is dat buiten de hoeveelheid licht 15.000 lux is. Daardoor komt het stofje dopamine vrij, wat de groei van de aslengte van de oogbol remt. Binnen is de hoeveelheid licht een stuk lager: om en nabij 500 lux. Wanneer het licht uitgaat zelfs 50 lux. ’s Avonds in bed met het licht uit op een scherm kijken, is dus niet zo’n goed idee. Naar buiten gaan wel!

Tip 3: bescherming tegen Uv-straling en blauw licht

Een ander belangrijk punt als het gaat om gezonde kinderogen, is bescherming tegen Uv-straling. Kinderogen bevatten veel minder pigment dan volwassen ogen. Hierdoor zijn ze extra gevoelig voor Uv-straling. Bescherm de kinderogen daarom altijd met een zonnebril voorzien van uv-bescherming. Lees ook onze blog over het belang van een zonnebril met uv-coating. In de nieuwste generatie heldere brillenglazen wordt standaard een specifiek filter toegepast om schadelijk blauw licht te filteren. Van blauw licht is bewezen dat dit op lange termijn de gezondheid van het netvlies aantast. 

Tip 4: een goede bril maakt het verschil

Heeft jouw kind toch een bril nodig? Dan ben je bij ons aan het juiste adres voor sterke, flexibele en veilige monturen. Kinderen willen graag rennen, springen en stoeien. Dan moet het montuur tegen een stootje kunnen.

Meer weten? In dit blog lees je meer over kinderogen en ons speciale Kidsplan. Of neem contact op voor meer informatie.  


Kunnen wij u helpen?