Blog / Dorine en Wendy doen verslag van optiekbeurs Silmo in Parijs

Dorine en Wendy doen verslag van optiekbeurs Silmo in Parijs

Bij Loonen Brillenmakers doen we op verschillende manieren onze inkoop van brillen. Eén daarvan is het bezoeken van optiekbeurzen, zoals de Silmo in Parijs. In oktober was het weer zover. Dorine en Wendy doen verslag van onze trip naar Parijs.

Vrijdag 6 oktober

Om 05:00 uur gaat de wekker. Dat is vroeg, maar dat hebben we ervoor over want we gaan naar de Silmo in Parijs. De Silmo is dé brillenbeurs van Europa. We gaan weer leuke brillen inkopen! Om 10:30 uur worden we verwacht bij Theo.

De Theo fans onder ons weten precies wat dat betekent. Namelijk dat we naar DE snoepwinkel in brillenland mogen. Wat een feest! Naast dat Theo er altijd weer een happening van maakt om in hun kleurige stand de brillen uit te mogen zoeken (mét Belgisch bier erbij, al was dat voor ons persoonlijk iets te vroeg) zijn de brillen zelf ook weer een feest om naar te kijken. De kleuren springen je tegemoet maar ook de vormen zijn weer bijzonder. Van vlinder tot echt vierkant, van prachtig kunststof tot ingenieuze constructies. Dit zie je nergens anders en daarom blijft Theo voor ons maar ook voor veel van onze klanten hét favoriete merk. Heel moeilijk uitkiezen welke we nemen voor onze winkel want het liefst willen we ze allemaal.

Licht, camera en actie!

Ondertussen staat er ook al een filmploeg klaar om een tijdje met ons mee te draaien. Waarom? Omdat de meeste mensen geen beeld hebben bij een optiekbeurs. Met woorden valt bijna niet uit te leggen hoe gróót het is. Hoe mooi de stands zijn. Hoeveel brillen er wel niet te zien zijn. En vooral, hoe we kiezen uit die duizenden merken. Daarom maken we een film of zoals het tegenwoordig heet; een vlog. Zo kunnen onze klanten en collega’s ook een idee krijgen waarom we vaak hyper van de Silmo terugkomen.

‘Waar jarenlang kunststof monturen de dienst hebben uitgemaakt, komt nu metaal in de plaats. En dan vooral in de vintage look.’

Dus met een cameraploeg in ons kielzog kijken we alvast een beetje rond totdat we de volgende afspraak hebben. En wat ons gelijk opvalt, is dat de gevestigde brillenmerken weer vernieuwen met de meest spectaculaire en opvallende stands. De crisis is nu eindelijk echt voorbij. Dit zie je ook in de brillen, want ook daar vindt een verschuiving plaats. Waar jarenlang kunststof monturen de dienst hebben uitgemaakt, komt nu metaal in de plaats. En dan vooral in de vintage look. Rond, vierkant, zeshoekig, groot, klein, en natuurlijk het bekende pilotenmodel in de kleuren goud, zilver, en rosé. Met name die laatste kleur is een hit. Ook metaal gecombineerd met dun kunststof zien we voorbij komen.

Na Theo worden we bij Etnia Barcelona verwacht. Met dit merk werken we ook al jaren samen. Vooral bekend bij ons door de kleurige kunststof monturen met een jonge uitstraling. Ook dit jaar gaan we daar weer lekker verder mee werken, aangezien ze hierin wel blijven vernieuwen. Wat ons daarnaast heeft verrast, is dat ze een hele nieuwe metalen Vintage collectie hebben. Wij blij, want dat was precies het gene wat we zochten! Zo kunnen we precies laten zien wat de trend gaat worden. 

Etnia Barcelona Vintage Collection

De ochtend en halve middag zijn alweer voorbij gevlogen, dus maar even snel lunchen. In de middag hebben we geen afspraken staan, dus we gaan eropuit om te doen waar we voor gekomen zijn: nieuwe merken en brillen ontdekken!

Bloomdale is het eerste merk waar we tegenaan lopen en waarvan we het waard vinden om de hele collectie eens goed te bekijken. Er zitten zeker leuke modellen tussen maar we zijn allebei niet geheel overtuigd. Zeker ook omdat het nog een heel nieuw merk is en nog zoekende is naar een eigen identiteit. Bij twijfel niet oversteken, dus Bloomdale komt in ieder geval dit jaar nog niet bij ons in de winkel te liggen. Op naar de volgende…

En dat is Kinto. Geen nieuw merk maar een enorme vaste waarde binnen de collectie van Loonen aangezien Kinto is gespecialiseerd in leuke modellen voor ‘kleine koppies’. En die hebben we veel. Heel veel in en rond Oosterhout. Waar we vroeger terug moesten grijpen naar kinderbrillen, wat natuurlijk niet leuk is voor een volwassene, kun je nu de moderne en vernieuwende modellen van Kinto opzetten zonder het kinderlijk gevoel erbij te krijgen. En ook Kinto gaat mee in de metalen vintage stijl van nu, dus die worden ook ingekocht evenals de gewone modellen waar ze al jaren goed bekend om staan.

Kinto

De eerste beursdag is voorbij dus nu terug naar het hotel. Even opfrissen om daarna lekker te gaan eten samen met bevriende opticiens in Bercy, Parijs. Bercy Village is overigens echt een aanrader. Waar de wijk honderd jaar geleden nog uit  42 pakhuizen en de grootste wijnmarkt van de wereld bestond, is het nu omgetoverd tot een soort binnenplaats met winkeltjes, restaurants en gezellige terrasjes. Super leuk! 

Zaterdag 7 oktober

Een nieuwe dag! Als eerste gaan we langs bij Wissing. Dit merk is voor velen bekend door de streepjes, streepjes en nog eens streepjes. Voor ons was het erop of eronder. Al jaren hetzelfde, weinig vernieuwing dus als we het willen houden, moet het nu wel gaan gebeuren. En dat hebben ze ook zeker waargemaakt. Wel streepjes natuurlijk, en de modellen zijn weer een stuk beter maar wat het écht weer aantrekkelijk voor ons maakt, is dat er nu reliëf op de modellen aangebracht kan worden. Daardoor kun je bijvoorbeeld een houtlook creëren of een geheel andere uitstraling aanbrengen. Maar zoals met alles wat handgemaakt moet worden kost dit tijd, dus we verwachten de monturen pas over vier maanden.

Door naar Lindberg. Wie kent het niet? Superlicht Deens design. Het credo is “less is more” en dat tot in de puntjes uitgewerkt. Onze absolute nummer 1 in de winkel, dus een afspraak kan niet uitblijven. Vooral omdat je voorrang krijgt bij het uitleveren van de nieuwste modellen wanneer je bij dit merk op de beurs inkoopt en dat willen we natuurlijk graag! En ze hebben ons niet teleurgesteld. We zijn weer verrast hoe je met zo weinig mogelijk poespas toch weer een compleet andere look kan maken. Knap hoor. Zo knap dat we nu ook voor het eerst de zonnebrillen van Lindberg hebben ingekocht. We zijn benieuwd wat jullie hiervan vinden, maar we moeten nog even wachten tot december!

We hebben even geen afspraken staan, dus hebben nu weer alle tijd om op zoek te gaan naar eventuele nieuwe merken. Onderweg lopen we langs JF Rey. Een kleurig en eigentijds merk waar we ook al jaren mee werken. Het was de bedoeling dat we alleen gedag zouden zeggen tegen de vertegenwoordiger maar dat resulteerde toch weer in aankoop van de leukste en nieuwste ‘snoepjes’ die JF Rey daar vol trots toont. Te leuk om te laten liggen.

JF Rey

Wat we wel hebben laten liggen deze keer, is Clayton Franklin. Twee jaar geleden zijn we begonnen met dit merk omdat het toen vernieuwend was en ook omdat de vakmanschap ervan af spatte. We liepen er nu langs en het is nog steeds mooi maar niet vernieuwend meer voor ons omdat er in die twee jaar bijna geen nieuwe modellen bij zijn gekomen. Clayton Franklin laten we daarom maar even voor wat het is.

Het is lunchtijd. We worden uitgenodigd door Shane Baum om bij hem op de stand te komen lunchen. Shane Baum is dé ontwerper van Leisure Society én fan van Nederland getuige het feit dat zijn dochter Holland heet. Leisure Society is een merk waarvan we ongelooflijk trots zijn dat we het mogen verkopen. Hoogwaardige materialen, prachtige afwerking, niet goedkoop maar iedereen wordt er knapper van. En met het enthousiaste oog van de ontwerper praat Shane ook over zíjn Leisure Society en je kunt er eigenlijk alleen nog maar meer verliefd op worden. Op de brillen dan hè?!

Na deze speciale lunch zijn we langs Coblens gelopen. Dit merk hebben we altijd fantastisch gevonden. Het is een Duits, nog heel klein merk, dat experimenteert met grote gouden en zilveren monturen. Ondertussen denken we dat Oosterhout nu ook klaar is voor Coblens dus we hebben ons kaartje afgegeven. Zo kan de agent contact met ons opnemen als we weer in Nederland zijn. Qua tijd is dat handiger. Inmiddels is dat al gebeurd en kunnen we aankondigen dat ook Coblens eraan komt!

Coblens

Onze laatste afspraken van deze dag zijn bij RES/REI en Orgreen

RES/REI is een Italiaanse uitblinker in kunststof monturen en dat blijven ze ook. Kortom, de allernieuwste kleuren en modellen zijn ingekocht. De ene nog mooier dan de andere.

Eén stand verderop staat Orgreen. Zij vieren hun 20-jarig jubileum, en dat doen ze door een geheel nieuwe lijn te introduceren. Waar ook dit Scandinavische merk zich kenmerkt met strak design in titanium gaan ze nu verder met strak design in Polyamide. Polyamide is nog lichter dan titanium en sterker dan acetaat (waar de meeste kunststof brillen van worden gemaakt). Het oogt als 3D geprint materiaal maar is het niet. En wat het Scandinavische gevoel ook weergeeft, is dat er geen schroefjes in verwerkt zijn. Het is wel afgewerkt met bèta-titanium veren. Dit moeten we hebben al is het alleen maar omdat zoiets nog niet bestaat. Ingekocht dus! Deze brillen komen in december.

Wij zijn klaar voor dit jaar! Uitgeput van alle indrukken maar vooral voldaan door al het leuks wat we hebben ingekocht, keren we terug naar het hotel. We gaan nog  even lekker eten met de club van Optiek van Wely uit Roosendaal en onze collega’s Desirée en Nicole. Daarna nog gezellig met de heupen los in de leukste salsa bar van Parijs. Wat een feest. Volgend jaar weer!

Dorine en Wendy


Kunnen wij u helpen?