Blog

Gratis een zonnebril op sterkte!*

De zon begint te stralen dus wordt het wellicht ook tijd voor een nieuwe zonnebril. Want, hoe fijn de zon ook is, het is ook belangrijk uw ogen te beschermen tegen de schadelijke UV-straling van de zon. Wij hebben volop keuze aan zonneglazen en monturen. Kom langs in onze showroom en ontdek zelf welke bril bij u past. Zo gaat u modieus én beschermd de zomer in.

Een gratis zonnebril op sterkte, hoe werkt dat precies?

Een goede zonnebril is net zo belangrijk als een goede bril. Daarom krijgt u van ons tijdelijk een zonnebril op sterkte gratis bij aanschaf van een complete bril.

Koopt u een complete bril met Eyezen Fit of 360Fit glazen? Dan krijgt u een enkelvoudige zonnebril op sterkte gratis!
U mag gratis een Prego of Esprit zonnebril uitzoeken. Wilt u gepolariseerde zonneglazen? Dan betaalt u een toeslag van € 75,-.

Koopt u een complete bril met X-serie glazen? Dan krijgt u een multifocale zonnebril op sterkte gratis!
U mag gratis een Prego of Esprit zonnebril uitzoeken. Wilt u gepolariseerde zonneglazen? Dan betaalt u een toeslag van € 150,-.

*Deze actie is geldig tot en met 30-06-2018, vraag in de winkel naar de actievoorwaarden.


Nieuwe zonnebrilmerken bij Loonen Brillenmakers

Naast onze huidige merken hebben wij drie nieuwe merken toegevoegd aan de toch al uitgebreide collectie. Wij stellen deze nieuwste aanwinsten dan ook graag met trots aan u voor.  

Etnia Barcelona


Etnia Barcelona is ontstaan in, hoe kan het ook anders, Barcelona. Hier besloot oprichter David Pellicer in 2001 zijn eigen label op te richten. Na jaren vrijwel te zijn opgegroeid in de fabriek van zijn ouders nam hij deze ervaring mee in het ontwikkelen van zijn eigen, eigentijdse brillen. Een van de doelen die David voor ogen had was het produceren van brillen in een andere kleur dan het vaak standaard zwart of bruin.
Veel van de inspiratie komt uit de kunstwereld. Zo ontwikkelden zij al eerder 4 bijzondere collecties geïnspireerd op 4 beroemde kunstenaars zoals Basquiat en Yves Klein. Ook de kleuren van de collecties worden altijd met zorg uitgekozen in lijn met de huidige modetrends en kunststromingen.  

Niet alleen het design, maar de bril zelf is bijzonder. Als hoofdmateriaal gebruiken zij acetaat welke 100% natuurlijk is. Deze grondstof wordt voor Etnia Barcelona gemaakt van katoen waardoor het geen zware gifstoffen bevat. Ook de glazen van de bril zijn gemaakt van de beste kwaliteit en zijn daardoor compleet krasvrij. Niet alleen een kleurrijke designbril dus, maar ook nog eens van uitstekende kwaliteit.  

Garret Leight  


Dit merk heeft zijn roots liggen in de Los Angeles. Garret Leight, zoon van de oprichter van modelabel Oliver Peoples, besloot in 2010 zelf ook een stap in de modewereld te zetten. Dat resulteerde in een eerste collectie brillen die in 2011 vanuit de studio aan het strand van Venice Bech werd gelanceerd. Nu 7 jaar later is Gerret Leight een zonnebrillenmerk geïnspireerd op de Californische levensstijl en cultuur.

De monturen zijn tijdloos en klassiek, maar wel een moderne twist. En ook bijzonder, elk onderdeel van de bril wordt op de best mogelijke plek geproduceerd. Zo kan het bijvoorbeeld zo zijn dat de schaniertjes uit Duitsland komen en het montuur juist in Japan is geproduceerd. In de collectie van 2018 vindt u de perfecte rode en retro zonnebrillen.  Perfect voor een dag aan het strand dus!      

Anne et Valentin 

  

Dit Franse merk kent zijn oorsprong in Toulouse in Frankrijk. Een echtpaar dat elkaar niet alleen in de liefde voor elkaar, maar ook in de liefde voor design vond richtte dit label op. Door de kleurrijke en opvallende brillen heeft u met dit merk zeker een eyecatcher te pakken! Met meer dan 30 jaar ervaring maken zij brillen van diverse materialen als titanium en kunststof. En in de modellen vindt u een klein vleugje retordesign uit de jaren zestig terug. Monturen die zeker niet voor de muurbloempjes zijn!


Andere onderwerpen binnen dit onderwerp zijn:

BLOG /

BLOG OVERZICHT

Gratis een zonnebril op sterkte!*

Gratis een zonnebril op sterkte!*

29-03-2018 Bij aanschaf van een enkelvoudige en multifocale bril.

De zon begint te stralen dus wordt het wellicht ook tijd voor een nieuwe zonnebril. Want, hoe fijn de zon ook is, het is ook belangrijk uw ogen te beschermen tegen de schadelijke UV-straling van de zon. Wij hebben volop keuze aan zonneglazen en monturen. Kom langs in onze showroom en ontdek zelf welke bril bij u past. Zo gaat u modieus én beschermd de zomer in.

Een gratis zonnebril op sterkte, hoe werkt dat precies?

Een goede zonnebril is net zo belangrijk als een goede bril. Daarom krijgt u van ons tijdelijk een zonnebril op sterkte gratis bij aanschaf van een complete bril.

Koopt u een complete bril met Eyezen Fit of 360Fit glazen? Dan krijgt u een enkelvoudige zonnebril op sterkte gratis!
U mag gratis een Prego of Esprit zonnebril uitzoeken. Wilt u gepolariseerde zonneglazen? Dan betaalt u een toeslag van € 75,-.

Koopt u een complete bril met X-serie glazen? Dan krijgt u een multifocale zonnebril op sterkte gratis!
U mag gratis een Prego of Esprit zonnebril uitzoeken. Wilt u gepolariseerde zonneglazen? Dan betaalt u een toeslag van € 150,-.

*Deze actie is geldig tot en met 30-06-2018, vraag in de winkel naar de actievoorwaarden.


Nieuwe zonnebrilmerken bij Loonen Brillenmakers

Naast onze huidige merken hebben wij drie nieuwe merken toegevoegd aan de toch al uitgebreide collectie. Wij stellen deze nieuwste aanwinsten dan ook graag met trots aan u voor.  

Etnia Barcelona


Etnia Barcelona is ontstaan in, hoe kan het ook anders, Barcelona. Hier besloot oprichter David Pellicer in 2001 zijn eigen label op te richten. Na jaren vrijwel te zijn opgegroeid in de fabriek van zijn ouders nam hij deze ervaring mee in het ontwikkelen van zijn eigen, eigentijdse brillen. Een van de doelen die David voor ogen had was het produceren van brillen in een andere kleur dan het vaak standaard zwart of bruin.
Veel van de inspiratie komt uit de kunstwereld. Zo ontwikkelden zij al eerder 4 bijzondere collecties geïnspireerd op 4 beroemde kunstenaars zoals Basquiat en Yves Klein. Ook de kleuren van de collecties worden altijd met zorg uitgekozen in lijn met de huidige modetrends en kunststromingen.  

Niet alleen het design, maar de bril zelf is bijzonder. Als hoofdmateriaal gebruiken zij acetaat welke 100% natuurlijk is. Deze grondstof wordt voor Etnia Barcelona gemaakt van katoen waardoor het geen zware gifstoffen bevat. Ook de glazen van de bril zijn gemaakt van de beste kwaliteit en zijn daardoor compleet krasvrij. Niet alleen een kleurrijke designbril dus, maar ook nog eens van uitstekende kwaliteit.  

Garret Leight  


Dit merk heeft zijn roots liggen in de Los Angeles. Garret Leight, zoon van de oprichter van modelabel Oliver Peoples, besloot in 2010 zelf ook een stap in de modewereld te zetten. Dat resulteerde in een eerste collectie brillen die in 2011 vanuit de studio aan het strand van Venice Bech werd gelanceerd. Nu 7 jaar later is Gerret Leight een zonnebrillenmerk geïnspireerd op de Californische levensstijl en cultuur.

De monturen zijn tijdloos en klassiek, maar wel een moderne twist. En ook bijzonder, elk onderdeel van de bril wordt op de best mogelijke plek geproduceerd. Zo kan het bijvoorbeeld zo zijn dat de schaniertjes uit Duitsland komen en het montuur juist in Japan is geproduceerd. In de collectie van 2018 vindt u de perfecte rode en retro zonnebrillen.  Perfect voor een dag aan het strand dus!      

Anne et Valentin 

  

Dit Franse merk kent zijn oorsprong in Toulouse in Frankrijk. Een echtpaar dat elkaar niet alleen in de liefde voor elkaar, maar ook in de liefde voor design vond richtte dit label op. Door de kleurrijke en opvallende brillen heeft u met dit merk zeker een eyecatcher te pakken! Met meer dan 30 jaar ervaring maken zij brillen van diverse materialen als titanium en kunststof. En in de modellen vindt u een klein vleugje retordesign uit de jaren zestig terug. Monturen die zeker niet voor de muurbloempjes zijn!


LEES BERICHT
Minder beeldschermtijd en meer naar buiten!

Minder beeldschermtijd en meer naar buiten!

15-03-2018 Met deze tips houd je kinderogen (en je eigen ogen) gezond

Het is een hot topic in ‘ogenland’… Bijziendheid of Myopie. En dan met name omdat dit steeds jonger begint. Onlangs stond er een uitgebreid artikel in NRC waarin een hoogleraar oogheelkunde al aan de bel trok. Met name de snelle sterkte-ontwikkeling die je tegenwoordig vaak op jonge leeftijd ziet is gevaarlijk. Toch zijn er manieren om bijziendheid (myopie) en andere oogklachten bij kinderen (en jezelf) te voorkomen. In dit blog geven we vier belangrijke tips. 

Tip 1: minder beeldschermtijd

Wellicht herken je jezelf erin: voor het slapen gaan nog een serie kijken op een tablet. Of even de laatste foto’s van Loonen Brillenmakers liken op Instagram via je smartphone. Dat is niet meteen een ramp, maar feit is wel dat veel op beeldschermen kijken bijziendheid kan veroorzaken. Net als heel veel lezen trouwens, zeker wanneer je dit bij te weinig verlichting doet. Bijziendheid (myopie) ontstaat namelijk doordat je heel lang veel dichtbij kijkt en weinig veraf. De oogspieren moeten zich flink inspannen om langdurig dichtbij te kijken. Dat heet accommoderen. Als dit te vaak gebeurt, past het oog zich hierop aan en groeit de oogbal langer. Zo hoeft het minder te accommoderen. 

Het nadeel is dat beelden in de verte dan juist onscherp worden: je wordt bijziend. Hoge myopie (sterke bijziendheid, minimaal -6) verhoogt de kans op een oogziekte op latere leeftijd. Eén op de drie kinderen met een sterke minbril wordt later ernstig slechtziend door een oogziekte. Voor kinderen en jongeren tot 20 jaar wordt aangeraden dat ze zo veel mogelijk afstand houden van beeldschermen en dat de ogen zo veel mogelijk bewegen.

Tip 2: lekker veel naar buiten

Een van de redenen dat veel buitenspelen bijziendheid kan tegengaan, is dat het kind afwisselend ver weg en dichtbij kijkt. Hierdoor blijft het oog accommoderen. Er wordt geadviseerd om kinderen minstens 2 uur per dag buiten te laten spelen. Het Oogfonds geeft daar zelfs een lijst met buitenspeeltips voor. 

Een andere reden is dat buiten de hoeveelheid licht 15.000 lux is. Daardoor komt het stofje dopamine vrij, wat de groei van de aslengte van de oogbol remt. Binnen is de hoeveelheid licht een stuk lager: om en nabij 500 lux. Wanneer het licht uitgaat zelfs 50 lux. ’s Avonds in bed met het licht uit op een scherm kijken, is dus niet zo’n goed idee. Naar buiten gaan wel!

Tip 3: bescherming tegen Uv-straling en blauw licht

Een ander belangrijk punt als het gaat om gezonde kinderogen, is bescherming tegen Uv-straling. Kinderogen bevatten veel minder pigment dan volwassen ogen. Hierdoor zijn ze extra gevoelig voor Uv-straling. Bescherm de kinderogen daarom altijd met een zonnebril voorzien van uv-bescherming. Lees ook onze blog over het belang van een zonnebril met uv-coating. In de nieuwste generatie heldere brillenglazen wordt standaard een specifiek filter toegepast om schadelijk blauw licht te filteren. Van blauw licht is bewezen dat dit op lange termijn de gezondheid van het netvlies aantast. 

Tip 4: een goede bril maakt het verschil

Heeft jouw kind toch een bril nodig? Dan ben je bij ons aan het juiste adres voor sterke, flexibele en veilige monturen. Kinderen willen graag rennen, springen en stoeien. Dan moet het montuur tegen een stootje kunnen.

Meer weten? In dit blog lees je meer over kinderogen en ons speciale Kidsplan. Of neem contact op voor meer informatie.  


LEES BERICHT
De favorieten van... Petra

De favorieten van... Petra

22-01-2018

Bij Loonen Brillenmakers hebben we een enorm assortiment merken en monturen. Bij de inkoop van brillen houden we er rekening mee dat smaken verschillen. Maar wat is eigenlijk 'de smaak van' onze eigen medewerkers? Petra vertelt over haar persoonlijke favorieten. 

Wat is je favoriete merk van het moment? 

"Momenteel ben ik erg fan van de Mykita Lite collectie. De monturen zijn erg mooi en licht in gewicht."  

Wat is je favoriete materiaal als het gaat om monturen?

“Qua materiaal vind ik de combinatie van een mooi dun voorstuk van acetaat en mooie slanke veren van staal in goudkleur of zilver erg bijzonder." 

Wat is je favoriete brillentrend van het moment?

“De trends op het gebied van brilmonturen zijn momenteel een beetje retro style. Denk aan ronde vormen en de pilotenbrillen. Dit vind ik zelf erg leuke trends want ze zijn mooi van formaat en bestaan uit fijne materialen. Denk aan titanium, metaal en dun kunststof. Hierdoor zijn ze makkelijker aan te passen op het gezicht." 

Wat is je favoriete montuur van het moment? 

“Een favoriet montuur heb ik eigenlijk niet. Ik kijk meestal wat bij iemand past en goed staat en natuurlijk waar de klant helemaal gelukkig van wordt. Bij Loonen Brillenmakers kopen we eigenlijk geen monturen in waar we zelf niet achter staan, dus alles wat we in de winkel hebben liggen vind ik heel tof en mooi!" 

LEES BERICHT
Kijkje achter de schermen: zo werkt de inkoop van brillen

Kijkje achter de schermen: zo werkt de inkoop van brillen

12-01-2018

Bij Loonen Brillenmakers hebben we een groot assortiment brilmonturen. Van klassiekere en tijdloze modellen tot brilmonturen die helemaal on-trend en iets gedurfder zijn. Benieuwd hóe wij aan ons assortiment komen en hoe de inkoop van brillen precies werkt? U leest het in dit blog! 

Trends spotten op optiekbeurzen

Elke jaar zijn er diverse grote optiekbeurzen in onder meer Parijs, Milaan en München. Dorine: “We bezoeken die grote optiekbeurzen graag om te kijken naar nieuwe ontwikkelingen en de trends van het komende jaar. Nieuwe monturen van merken die we al in het assortiment hebben, kopen we op zo’n optiekbeurs soms ook in. Anders wordt de levertijd van de nieuwste modellen bijvoorbeeld te lang. En soms is het inkopen op de beurs ook de enige optie.” 

De Silmo in Parijs is één van de grootste optiekbeurzen, dus vaak bezoeken we deze sowieso. Dorine en Wendy hebben een verslag geschreven over de laatste keer dat we deze grote beurs bezochten. In Nederland zijn er jaarlijkse ook kleinere beurzen zoals de HALL of FRAME in Utrecht. Hier gaan we bijvoorbeeld naartoe als we echt lokaal iets nieuws zoeken. 

Welke brilmonturen wel en welke niet

Het scala aan monturen en brillenmerken is énorm. Als optiek is het zaak om uit al die merken een assortiment samen te stellen waar je een zo breed mogelijk publiek mee aanspreekt: “We vinden het heel belangrijk dat onze collectie monturen breed is. We willen voor ieder wat wils kunnen bieden. Dus klassiek en modern, trendy en design, exclusief en toegankelijk. Zo proberen we in elk segment de juiste collectie te vinden.” 

Natuurlijk zitten we ook bovenop nieuwe ontwikkelingen qua materialen en trends. We vinden het heel leuk om nieuwe stijlen zo snel mogelijk te laten zien. Wanneer we een nieuw merk in de collectie opnemen, moet dat merk een aanvulling zijn op de huidige collectie. Of in een bepaald opzicht beter, dan vervangt een bepaald montuur of merk iets anders uit de collectie. 

Goede relaties en samenwerking

Naast de beurzen die we bezoeken, komen er ook regelmatig vertegenwoordigers van merken langs in de winkel. Dat werkt ook heel prettig, omdat er dan andere collega’s mee kunnen kijken. We kunnen dan bovendien goed vergelijken met wat we al hebben liggen en hebben beter zicht op welke monturen wel goed verkopen en welke niet. 

Voor ons is ook de samenwerking met fabrikanten heel belangrijk. Dorine: “We willen graag een goede service verlenen aan onze klanten. Garanties en de nalevering van onderdelen is daarom wel iets waar we op letten wanneer we de samenwerking aan gaan met een nieuwe fabrikant. Tot slot moet een merk wel aan een bepaalde kwaliteit voldoen, voordat we ergens mee starten. Er zijn ontzettend veel merken op de markt, maar er zit behoorlijk veel verschil in afwerking. Wij kiezen altijd voor het hoogste niveau wat in een bepaald (prijs)segment te krijgen is.” 

Benieuwd naar onze merken en monturen? Of wilt u graag een goed advies over bijvoorbeeld welke vorm of kleur brilmontuur het beste bij u past? Neem contact met ons op voor een afspraak of kom langs in de winkel! 


 

LEES BERICHT
Een dagje door de ogen van Dorine

Een dagje door de ogen van Dorine

17-12-2017

Bij Loonen Brillenmakers wordt u dagelijks geholpen door een ontzettend groot team van experts, elk met hun eigen specialiteit. Wij laten u graag kennis maken met de ‘gezichten’ op onze werkvloer. Dorine is ongetwijfeld een van onze bekendste gezichten. Lees alles over haar rol bij Loonen en wat haar favoriete monturen zijn. 

Kun je iets uitleggen over je functie? Wat doe je precies en wat vind je het leukste onderdeel?

“Ik ben bij Loonen Brillenmakers begonnen als opticien en contactlensspecialist. Gaandeweg merkte ik dat mijn passie bij de monturen en bij de verkoop in de winkel lag. Gelukkig kan ik me daar de laatste jaren op toe leggen. Ik sta veel in de winkel nu en zorg voor de inkoop van de monturen waarvoor ik ook beurzen bezoek en met vertegenwoordigers afspreek. Sinds begin dit jaar geef ik onze vrouwelijke klanten indien gewenst make-up advies bij het ophalen van hun nieuwe bril. Ik geef o.a. tips over het vergroten of verkleinen van ogen bij bepaalde sterktes door de juiste tinten te kiezen. Weer een passie kunnen combineren met mijn werk!"

Hoe ziet een gemiddelde werkdag er ongeveer uit? 

"Een werkdag bestaat voor mij voornamelijk uit het helpen van klanten bij het uitzoeken van een nieuwe bril. Zoals met het geven van een kleur- en gezichtsanalyse om zo tot de leukste en mooiste bril te komen. Daarnaast op afspraak een make-up verzorgen. En soms dus nieuwe monturen bestellen om onze voorraad up-to-date te houden."

Wat trekt je aan in dit vak en wat maakt je werk zo bijzonder?

"Ik zit inmiddels al 28 jaar in de optiek. Na het behalen van mijn Havo diploma wist ik niet goed wat ik wilde gaan doen. Mijn vader kwam met dit idee en heb me toe ingeschreven voor de dagopleiding in Rotterdam. De combinatie van mode, techniek en gezondheidszorg vind ik uniek in dit vak. Daarnaast maakt het leuke en heel vaak gezellige contact met klanten mijn werk bijzonder. Door de keuze van de juiste bril (montuur en glazen!) kan ik zo weer iemand blij maken met goed kijkcomfort en er goed uit laten zien. Mooi toch?!"

Wat maakt Loonen Brillenmakers volgens jou zo onderscheidend en uniek?

"Loonen Brillenmakers is een mooi bedrijf door de vele expertises die we in huis hebben. Meerdere optometristen voor de beste oogmetingen en oogzorg, een grote en brede monturencollectie met voor elk wat wils (meer dan 1.000 monturen!). En super leuke collega’s!" 

Wat is je favoriete montuur, merk of collectie en waarom? 

"Mijn favoriete merk is Leisure Society! Een prachtige, classy lijn monturen van titanium met een 18-karaats gouden of wit gouden afwerking. Zowel mat als glanzend. En dat in een hippe retro uitvoering. Echt super!"

Welk oogweetje weten mensen vaak niet en is heel leuk om te vertellen op verjaardagen?

"Dat staar o.a. veroorzaakt wordt door de schadelijke UV-straling. En dat kwaliteitsglazen bij ons standaard een UV-bescherming hebben. Dus ook in je gewone bril."

Wanneer zette je voor het laatst een roze bril op of af?

"Ik heb nog regelmatig een ‘roze bril’ op als ik naar mijn kinderen kijk ;-)"

Wanneer of waar keek jij voor het laatst je ogen uit?

"Laatst keek ik mijn ogen nog uit op de internationale brillenbeurs Silmo in Parijs waar ik samen met Wendy was voor onze inkoop. Bijzonder hoe we toch elke keer weer verrast kunnen worden door nieuwe merken en nieuwe trends. Upcoming is metaal, of dunner kunststof qua materialen." 





LEES BERICHT
Wintersport: tips om uw ogen te beschermen op de piste

Wintersport: tips om uw ogen te beschermen op de piste

06-12-2017

Goed nieuws voor de wintersporter: het seizoen is weer begonnen! In de sneeuw is het éxtra belangrijk om voor goede bescherming voor uw ogen te zorgen. We vertellen u graag waarom!

Nóg belangrijker dan een goede zonnebril

Eerder al schreven wij over het belang van een goede zonnebril met een uv-coating. Maar we durven wel te zeggen dat een beschermende wintersportbril nóg belangrijker is. Door de laagstaande zon en de weerkaatsing van de sneeuw is de kans op verblinding en overbelichting van de ogen aanzienlijk groter. Sneeuw weerkaatst namelijk 80% van het licht en dus ook uv-straling! 

Uit onderzoek is gebleken dat de kans op staar aanzienlijk groter wordt en al veel jonger wordt ontwikkeld wanneer je geen goed beschermende zonnebril draagt. Ook bij bewolkt weer geldt op wintersport dat de hoeveelheid uv-licht aanzienlijk groter is. 

Een goede skibril of wintersportbril heeft uiteraard een optimale uv-bescherming. Daarnaast is het ook goed om een bril met passing te nemen, waardoor de bril ook aan de zijkanten goed afsluit. Zo heeft u minder last van de wind en tranende ogen.

Contrastfilter

Door een contrastfilter in de brillenglazen worden sporen en hoogteverschillen op de piste beter zichtbaar. Hierdoor kun u gemakkelijker anticiperen. Met de contrastverhogende brillenglazen is de overgang van zon naar schaduw ook een stuk makkelijker. U hoeft dus minder snel van bril te wisselen. Een mooi voorbeeld van goede glazen zijn die van Oakley: Prizm Snow. Deze zijn speciaal ontwikkeld voor optimale visuele prestaties in de sneeuw. In deze video legt Hans Arnesen van Oakley goed uit hoe dit precies werkt.

Meekleurende brillenglazen

Staat u het liefst van ’s morgens vroeg tot laat in de middag op de berg? Dan is meekleurend brillenglas ook een goede optie. Deze verkleurt afhankelijk van de lichtomstandigheden. Met de nieuwste technieken gaat dit heel vlot! Wanneer u binnen bent, worden de brillenglazen automatisch helder. Vooral wanneer u een sportbril op sterkte wilt is dit een veelgebruikte optie. De bril is dan namelijk ook geschikt om de menukaart mee te zien. Een Zillertal Radler, gulaschsuppe of Kaiserschmarrn smaken natuurlijk nog beter als u ze ook scherp kunt zien! 

Contactlenzen op de piste

Eventueel zijn daglenzen ook een goede optie in combinatie met een goede sportbril. Niet alleen vanwege het hoge draagcomfort, maar ook vanwege het gebruiksgemak. Is dit een interessante optie voor u? Maak dan tijdig een afspraak zodat we voldoende ruimte hebben om de perfecte contactlenzen voor u te vinden. Voor alle vragen over sportbrillen staan wij ook graag voor u klaar!

LEES BERICHT
Alles over verschillende materialen voor brillen

Alles over verschillende materialen voor brillen

23-11-2017

Een montuur van titanium, acetaat, buffelhoorn, goud of hout: brillen zijn er in vele soorten en maten! Maar zijn nou eigenlijk de verschillen tussen alle verschillende montuur materialen? Welke voor- en nadelen heeft titanium bijvoorbeeld? We zetten de meest gebruikte materialen op een rij.

Acetaat

Acetaat is een populair kunststof omdat het goed te verwerken is. Verder biedt het materiaal een oneindige mogelijkheid aan kleuren en motieven. Om voldoende stevigheid aan dit materiaal te geven, wordt in de veren (pootjes) een bewapening geplaatst. Dit is een metalen kern. Acetaat droogt op den duur uit door weersinvloeden en huidzuur. Dit betekent dat de gemiddelde levensduur gemiddeld 3,5 jaar is. 

Buffelhoorn

Buffelhoorn neemt ontzettend toe in populariteit. Het heeft een intense glans, is duurzaam, lichtgewicht, non-allergisch en heeft een verfijndere uitstraling dan acetaat. Het wordt gemaakt van de hoorn van een waterbuffel, die uiteraard wel op een hele diervriendelijke manier wordt verkregen. Er wordt namelijk alleen buffelhoorn gebruikt van buffels die aan een natuurlijke dood zijn gestorven. Bij de lichtere, blondere kleuren krijg je een ontzettend mooie transparantie in het materiaal. Het materiaal is erg kostbaar om te bewerken (gemiddeld 44 uur handwerk), dus een bril met buffelhoorn is echt voor de liefhebber. Doordat elke hoorn anders is, zullen ook de kleuren in het materiaal per montuur verschillen. Echt uniek dus!


LINDBERG Precious 18-karaat goud met buffelhoorn

Hout

Met Rolf hebben we een uniek merk in de collectie wat volledig van hout is gemaakt. De brillen zijn hierdoor heel licht (ondanks de zwaardere uitstraling) en hebben veel karakter. De afrondingen in het materiaal en de veelal dubbele kleurstellingen zorgen ervoor dat een montuur van hout nooit te overheersend of hard staat. Dit is ouderwets Oostenrijks vakmanschap! Binnenkort ook verkrijgbaar met een zeer sterk flexibel scharnier. 

Monel

Monel is een legering van vijf metalen met als kenmerk een verfijndere uitstraling. Een montuur van monel kan in goud- en zilverkleuren en in een gelakte uitvoering. Deze brillen zijn vrijwel altijd uitgevoerd met neussteuntjes. 

Titanium

Het materiaal titanium heeft verschillende voordelen. Het heeft net als monel een verfijnde uitstraling. Daarnaast is het ontzettend sterk, lichtgewicht en duurzaam. Het materiaal is non-allergisch en in sommige uitvoeringen ook nog eens flexibel. De kostprijs van een goede bril van titanium ligt vaak wel iets hoger. Dit komt omdat het productieproces veel intensiever is en de grondstoffen kostbaarder. Je kunt met titanium wel veel kanten op. Dit kun je bijvoorbeeld ook zien aan de verschillen in uitstraling tussen het merk Lindberg (Denemarken) en Leisure Society (Japan). 


Leisure Society Titanium

Stainless Steel

Van Stainless Steel worden vaak dunne platen gewalst van 0.8 mm dikte. Die zijn daardoor erg flexibel maar toch ontzettend sterk. Een mooi voorbeeld van een merk die dit gebruikt, is Mykita. Qua kleur zijn er veel mogelijkheden omdat het gelakt wordt. 

Polyamide en 3D-geprinte brillen

Extreem licht en ontzettend sterk! Deze vernieuwende ‘kunststoffen’ waarbij de ruwere structuur een onafgewerkte uitstraling geeft. Dit ziet er stoer en robuust uit, maar heeft toch een enorm hoog draagcomfort. Mykita Mylon combineert dit materiaal ook wel met fijne metalen pootjes. 

Goud

Mag een bril wel wat glamour uitstralen? Voor de echte liefhebbers zijn er monturen in geelgoud, platina en rosé goud. Soms hebben de brilmonturen zelf een klein diamantje of zijn ze gecombineerd met pootjes van buffelhoorn.  

Mix and match

Wat we steeds vaker zien, is dat merken het mix and match principe toepassen. Er worden verschillende materialen gecombineerd. De Lindberg Precious is hier een goed voorbeeld van: goud met buffelhoorn en buffelhoorn met hout en titanium. Mykita combineert 3D geprint met Stainless Steel en Orgreen matcht polyamide met titanium. Ook zien we ‘eenvoudigere’ brilmonturen met een metalen front en kunststof pootjes zoals de jaren ’60 monturen. 

LEES BERICHT
Dorine en Wendy doen verslag van optiekbeurs Silmo in Parijs

Dorine en Wendy doen verslag van optiekbeurs Silmo in Parijs

16-11-2017

Bij Loonen Brillenmakers doen we op verschillende manieren onze inkoop van brillen. Eén daarvan is het bezoeken van optiekbeurzen, zoals de Silmo in Parijs. In oktober was het weer zover. Dorine en Wendy doen verslag van onze trip naar Parijs.

Vrijdag 6 oktober

Om 05:00 uur gaat de wekker. Dat is vroeg, maar dat hebben we ervoor over want we gaan naar de Silmo in Parijs. De Silmo is dé brillenbeurs van Europa. We gaan weer leuke brillen inkopen! Om 10:30 uur worden we verwacht bij Theo.

De Theo fans onder ons weten precies wat dat betekent. Namelijk dat we naar DE snoepwinkel in brillenland mogen. Wat een feest! Naast dat Theo er altijd weer een happening van maakt om in hun kleurige stand de brillen uit te mogen zoeken (mét Belgisch bier erbij, al was dat voor ons persoonlijk iets te vroeg) zijn de brillen zelf ook weer een feest om naar te kijken. De kleuren springen je tegemoet maar ook de vormen zijn weer bijzonder. Van vlinder tot echt vierkant, van prachtig kunststof tot ingenieuze constructies. Dit zie je nergens anders en daarom blijft Theo voor ons maar ook voor veel van onze klanten hét favoriete merk. Heel moeilijk uitkiezen welke we nemen voor onze winkel want het liefst willen we ze allemaal.

Licht, camera en actie!

Ondertussen staat er ook al een filmploeg klaar om een tijdje met ons mee te draaien. Waarom? Omdat de meeste mensen geen beeld hebben bij een optiekbeurs. Met woorden valt bijna niet uit te leggen hoe gróót het is. Hoe mooi de stands zijn. Hoeveel brillen er wel niet te zien zijn. En vooral, hoe we kiezen uit die duizenden merken. Daarom maken we een film of zoals het tegenwoordig heet; een vlog. Zo kunnen onze klanten en collega’s ook een idee krijgen waarom we vaak hyper van de Silmo terugkomen.

‘Waar jarenlang kunststof monturen de dienst hebben uitgemaakt, komt nu metaal in de plaats. En dan vooral in de vintage look.’

Dus met een cameraploeg in ons kielzog kijken we alvast een beetje rond totdat we de volgende afspraak hebben. En wat ons gelijk opvalt, is dat de gevestigde brillenmerken weer vernieuwen met de meest spectaculaire en opvallende stands. De crisis is nu eindelijk echt voorbij. Dit zie je ook in de brillen, want ook daar vindt een verschuiving plaats. Waar jarenlang kunststof monturen de dienst hebben uitgemaakt, komt nu metaal in de plaats. En dan vooral in de vintage look. Rond, vierkant, zeshoekig, groot, klein, en natuurlijk het bekende pilotenmodel in de kleuren goud, zilver, en rosé. Met name die laatste kleur is een hit. Ook metaal gecombineerd met dun kunststof zien we voorbij komen.

Na Theo worden we bij Etnia Barcelona verwacht. Met dit merk werken we ook al jaren samen. Vooral bekend bij ons door de kleurige kunststof monturen met een jonge uitstraling. Ook dit jaar gaan we daar weer lekker verder mee werken, aangezien ze hierin wel blijven vernieuwen. Wat ons daarnaast heeft verrast, is dat ze een hele nieuwe metalen Vintage collectie hebben. Wij blij, want dat was precies het gene wat we zochten! Zo kunnen we precies laten zien wat de trend gaat worden. 

Etnia Barcelona Vintage Collection

De ochtend en halve middag zijn alweer voorbij gevlogen, dus maar even snel lunchen. In de middag hebben we geen afspraken staan, dus we gaan eropuit om te doen waar we voor gekomen zijn: nieuwe merken en brillen ontdekken!

Bloomdale is het eerste merk waar we tegenaan lopen en waarvan we het waard vinden om de hele collectie eens goed te bekijken. Er zitten zeker leuke modellen tussen maar we zijn allebei niet geheel overtuigd. Zeker ook omdat het nog een heel nieuw merk is en nog zoekende is naar een eigen identiteit. Bij twijfel niet oversteken, dus Bloomdale komt in ieder geval dit jaar nog niet bij ons in de winkel te liggen. Op naar de volgende…

En dat is Kinto. Geen nieuw merk maar een enorme vaste waarde binnen de collectie van Loonen aangezien Kinto is gespecialiseerd in leuke modellen voor ‘kleine koppies’. En die hebben we veel. Heel veel in en rond Oosterhout. Waar we vroeger terug moesten grijpen naar kinderbrillen, wat natuurlijk niet leuk is voor een volwassene, kun je nu de moderne en vernieuwende modellen van Kinto opzetten zonder het kinderlijk gevoel erbij te krijgen. En ook Kinto gaat mee in de metalen vintage stijl van nu, dus die worden ook ingekocht evenals de gewone modellen waar ze al jaren goed bekend om staan.

Kinto

De eerste beursdag is voorbij dus nu terug naar het hotel. Even opfrissen om daarna lekker te gaan eten samen met bevriende opticiens in Bercy, Parijs. Bercy Village is overigens echt een aanrader. Waar de wijk honderd jaar geleden nog uit  42 pakhuizen en de grootste wijnmarkt van de wereld bestond, is het nu omgetoverd tot een soort binnenplaats met winkeltjes, restaurants en gezellige terrasjes. Super leuk! 

Zaterdag 7 oktober

Een nieuwe dag! Als eerste gaan we langs bij Wissing. Dit merk is voor velen bekend door de streepjes, streepjes en nog eens streepjes. Voor ons was het erop of eronder. Al jaren hetzelfde, weinig vernieuwing dus als we het willen houden, moet het nu wel gaan gebeuren. En dat hebben ze ook zeker waargemaakt. Wel streepjes natuurlijk, en de modellen zijn weer een stuk beter maar wat het écht weer aantrekkelijk voor ons maakt, is dat er nu reliëf op de modellen aangebracht kan worden. Daardoor kun je bijvoorbeeld een houtlook creëren of een geheel andere uitstraling aanbrengen. Maar zoals met alles wat handgemaakt moet worden kost dit tijd, dus we verwachten de monturen pas over vier maanden.

Door naar Lindberg. Wie kent het niet? Superlicht Deens design. Het credo is “less is more” en dat tot in de puntjes uitgewerkt. Onze absolute nummer 1 in de winkel, dus een afspraak kan niet uitblijven. Vooral omdat je voorrang krijgt bij het uitleveren van de nieuwste modellen wanneer je bij dit merk op de beurs inkoopt en dat willen we natuurlijk graag! En ze hebben ons niet teleurgesteld. We zijn weer verrast hoe je met zo weinig mogelijk poespas toch weer een compleet andere look kan maken. Knap hoor. Zo knap dat we nu ook voor het eerst de zonnebrillen van Lindberg hebben ingekocht. We zijn benieuwd wat jullie hiervan vinden, maar we moeten nog even wachten tot december!

We hebben even geen afspraken staan, dus hebben nu weer alle tijd om op zoek te gaan naar eventuele nieuwe merken. Onderweg lopen we langs JF Rey. Een kleurig en eigentijds merk waar we ook al jaren mee werken. Het was de bedoeling dat we alleen gedag zouden zeggen tegen de vertegenwoordiger maar dat resulteerde toch weer in aankoop van de leukste en nieuwste ‘snoepjes’ die JF Rey daar vol trots toont. Te leuk om te laten liggen.

JF Rey

Wat we wel hebben laten liggen deze keer, is Clayton Franklin. Twee jaar geleden zijn we begonnen met dit merk omdat het toen vernieuwend was en ook omdat de vakmanschap ervan af spatte. We liepen er nu langs en het is nog steeds mooi maar niet vernieuwend meer voor ons omdat er in die twee jaar bijna geen nieuwe modellen bij zijn gekomen. Clayton Franklin laten we daarom maar even voor wat het is.

Het is lunchtijd. We worden uitgenodigd door Shane Baum om bij hem op de stand te komen lunchen. Shane Baum is dé ontwerper van Leisure Society én fan van Nederland getuige het feit dat zijn dochter Holland heet. Leisure Society is een merk waarvan we ongelooflijk trots zijn dat we het mogen verkopen. Hoogwaardige materialen, prachtige afwerking, niet goedkoop maar iedereen wordt er knapper van. En met het enthousiaste oog van de ontwerper praat Shane ook over zíjn Leisure Society en je kunt er eigenlijk alleen nog maar meer verliefd op worden. Op de brillen dan hè?!

Na deze speciale lunch zijn we langs Coblens gelopen. Dit merk hebben we altijd fantastisch gevonden. Het is een Duits, nog heel klein merk, dat experimenteert met grote gouden en zilveren monturen. Ondertussen denken we dat Oosterhout nu ook klaar is voor Coblens dus we hebben ons kaartje afgegeven. Zo kan de agent contact met ons opnemen als we weer in Nederland zijn. Qua tijd is dat handiger. Inmiddels is dat al gebeurd en kunnen we aankondigen dat ook Coblens eraan komt!

Coblens

Onze laatste afspraken van deze dag zijn bij RES/REI en Orgreen

RES/REI is een Italiaanse uitblinker in kunststof monturen en dat blijven ze ook. Kortom, de allernieuwste kleuren en modellen zijn ingekocht. De ene nog mooier dan de andere.

Eén stand verderop staat Orgreen. Zij vieren hun 20-jarig jubileum, en dat doen ze door een geheel nieuwe lijn te introduceren. Waar ook dit Scandinavische merk zich kenmerkt met strak design in titanium gaan ze nu verder met strak design in Polyamide. Polyamide is nog lichter dan titanium en sterker dan acetaat (waar de meeste kunststof brillen van worden gemaakt). Het oogt als 3D geprint materiaal maar is het niet. En wat het Scandinavische gevoel ook weergeeft, is dat er geen schroefjes in verwerkt zijn. Het is wel afgewerkt met bèta-titanium veren. Dit moeten we hebben al is het alleen maar omdat zoiets nog niet bestaat. Ingekocht dus! Deze brillen komen in december.

Wij zijn klaar voor dit jaar! Uitgeput van alle indrukken maar vooral voldaan door al het leuks wat we hebben ingekocht, keren we terug naar het hotel. We gaan nog  even lekker eten met de club van Optiek van Wely uit Roosendaal en onze collega’s Desirée en Nicole. Daarna nog gezellig met de heupen los in de leukste salsa bar van Parijs. Wat een feest. Volgend jaar weer!

Dorine en Wendy


LEES BERICHT
Een dagje door de ogen van Paula

Een dagje door de ogen van Paula

03-11-2017

Bij Loonen Brillenmakers wordt u dagelijks geholpen door een ontzettend groot team van experts, elk met hun eigen specialiteit. Wij laten u graag kennis maken met de ‘gezichten’ op onze werkvloer. Paula trapt af! Na 23 jaar in de kledingbusiness te hebben gewerkt, maakte ze de overstap naar Loonen Brillenmakers: van broeken naar brillen! 

Wat vind je het leukste onderdeel van je functie en wat maakt dit werk bijzonder?

“Ik ben voornamelijk in de winkel te vinden waar ik klanten help bij het vinden van hun perfecte montuur. Daarnaast ontvang ik de klanten en zorg dat ze door de juiste collega worden geholpen. Sinds kort mag ik me ook bezig houden met de inkoop: erg leuk om de nieuwste trends op brillenmode te ontdekken en samen de mooiste collectie voor de winkel en onze klanten uit te kiezen!”

Hoe ziet een gemiddelde werkdag er ongeveer uit? 

"Mijn werkdag is zeer gevarieerd: vaak zit ik  aan een van de verkooptafels om de mooiste monturen uit de kiezen voor de klant maar ook achter de schermen gebeurt er veel. De brillen die gemaakt worden, moeten netjes ingepakt worden voor de klanten. We bellen klanten om te vertellen dat hun lenzen of bril klaar ligt. En de agenda moet zorgvuldig gepland worden."

Wat trekt je aan in dit vak en wat maakt je werk zo bijzonder?

"Na 23 jaar in de kleding te hebben gewerkt, heb ik de overstap gemaakt naar Loonen Brillenmakers. 'Van broeken naar brillen,' zeg ik altijd. Mijn passie voor mode en trends kan ik hier zeker door zetten maar dan op een andere manier. Een bril is natuurlijk heel gezichtsbepalend en moet vooral goed bij je passen. Wanneer je DE bril hebt gevonden voor de klant, merk je dat meteen. Ze beginnen te stralen! Dan weet je dat je iemand het goede advies hebt gegeven en ze de juiste brillen hebben laten zien!"

Wat maakt Loonen Brillenmakers volgens jou zo onderscheidend en uniek?

"Ten eerste het bijzonder pand waar we in zitten, de mooiste locatie van Oosterhout! Daarnaast bezitten we een prachtige brillen collectie met de mooiste merken. En natuurlijk de medewerkers!" 

Wat is je favoriete montuur, merk of collectie en waarom? 

"Mijn favoriete merk is Lindberg. Dit merk heeft een zeer uitgebreide collectie en heeft voor ieder wat wils. Of je nou voor klassiek, trendy of tijdloos gaat, je vindt het bij Lindberg. Ik hou zelf erg van het retro stijltje wat je nu veel ziet: de metalen montuurtjes met of zonder dubbele neusbrug: lekker stoer!"

Welk oogweetje weten mensen vaak niet en is heel leuk om te vertellen op verjaardagen?

"Wist je dat niemand met zijn ogen open kan niezen? Het is een natuurlijke reflex die je niet tegen kunt houden. Probeer het maar eens!"

Door wiens ogen zou je wel eens willen kijken en waarom?

"Door de ogen van een wereldberoemde zangeres op een concertpodium. Het lijkt me echt een geweldig gevoel als je voor zo'n grote mensenmassa staat die alle liedjes van je mee zingt."

Wanneer of waar keek jij voor het laatst je ogen uit?

"Ik vind het heerlijk om op een terras in Ibiza-stad mensen te kijken! Jong, oud, extreem gekleed of juist  niet... Zo mooi om te zien dat iedereen verschillend is. Prachtig!" 







LEES BERICHT
Kunnen wij u helpen?